Tre nya lagförslag från EU-kommissionen ska öka gröna godstransporter

Published On: 2023-09-06Last Updated: 2023-09-13

Optimera järnvägsinfrastrukturen, främja utsläppsnåla lastbilar samt tydligare krav på godstransporternas utsläpp av växthusgaser. Det är några av de åtgärder som EU-kommissionen har lagt fram som förslag för att förbättra godstransporternas effektivitet och hållbarhet. Syftet med åtgärderna är att stödja EU:s mål om att minska transportutsläpp med 90 procent till 2050 och samtidigt få en positiv påverkan på EU:s inre marknad.  

 EU-kommissionen lyfter fram att godstransporter har stor betydelse för EU:s inre marknad men att de även står för en stor del av transportutsläppen. De nya åtgärder som EU-kommissionen presenterade under sommaren är en del av EU:s politik att minska växthusgasutsläpp i enlighet med den europeiska gröna given. Åtgärderna går i linje med kommissionens arbete med att uppdatera det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) med högre krav på infrastrukturstandard samt en integration av de olika transportsätten i transportsystemen. Förslagen faller även inom ramen för strategin hållbar och smart mobilitet som fungerar som en riktlinje för att reducera transportrelaterade utsläpp med 90 procent fram till 2050, i linje med målen inom den europeiska gröna given.  

Genom den nya förordningen planerar EU att optimera järnvägarnas användning, stärka samarbetet över gränserna och höja punktligheten. Med dessa åtgärder är tanken att attrahera fler godstransportsföretag till järnvägen och positivt påverka både resenärer och gränsöverskridande trafik. Resenärtrafiken kommer att gynnas i följd av förbättrad användning av nätets kapacitet, frekventa avgångar och hantering av biljettbokning. 

Nationell remiss
Just nu är en svensk nationell remiss öppen för att få in synpunkter på förordning om användning av järnvägsinfrastrukturkapacitet i det gemensamma europeiska järnvägsområdet. Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Region Dalarna är remissinstanser, vilket menas att det är möjligt att framföra åsikter även till dem. Remissen är öppen fram till 30 september 

Regeringens bedömning: 
Regeringen välkomnar förslaget om att effektivisera järnvägsinfrastruktur och järnvägstrafik. De understryker dock att förslaget är i behov av kompletterande information och vidare analys av tillvägagångsättet. Detta då förslaget bland annat innebär en stor omställning för EU-länderna, bland annat när det kommer till nuvarande ordning och tidsplaner.

För att minska utsläppen från vägtransporter, föreslår kommissionen i sitt förslag att nuvarande vikt och dimensioner av fordon som använder utsläppsfri teknik, ska ändras för att tillåta tyngre fordon. Lastbilar, släpvagnar och påhängsvagnar kommer även att tillåtas extra vikt för att underlätta varor som transporteras med två eller flera transportsätt. EU-kommissionen menar att förslaget kommer att klargöra villkoren vid användningen av större fordon i gränsöverskridande trafik samt att initiativ med energibesparandeteknik kommer att uppmuntras. 

Nationell remiss
Just nu är en svensk nationell remiss öppen för att få in synpunkter på ändring av direktiv om vägfordons mått och vikt. Sveriges kommuner och regioner (SKR) är bland remissinstanserna, vilket menas att det är möjligt att framföra åsikter även till dem. Remissen är öppen fram till 29 september 

Vad har förslaget mötts av för reaktioner?
Förslaget välkomnas av bland annat miljöorganisationen Transport & Environment (T&E). De stödjer initiativet om grönare godstransport och en ökning av vikt på fordon med utsläppsfriteknik. Om förslaget går i kraft, kan det innebära att bland annat elektriska- och vätgaslastbilar har större chans att kunna etablera sig på marknaden.  

Regeringens bedömning: 
Regeringen är positiva till förslaget då det innebär en fortsatt frihet för medlemsstaterna att utifrån lokala förutsättningar kunna bestämma maximala vikter och dimensioner på sitt vägnät. Möjligheten att använda längre och tyngre fordonståg anser regeringen kommer bidra positivt till konkurrenskraften, klimatet och svenska näringars verksamhet.

För att öka transparensen föreslår EU-kommissionen en gemensam metod för transportföretag att beräkna och dela information om sina växthusgasutsläpp. Kommissionens syfte med förslaget är att det ska vara lättare för att jämföra olika transportsätt och på så vis uppmuntra konsumenter att välja ett mer hållbart transport- och leveranalternativ.  

Nationell remiss 
Just nu är en svensk nationell remiss öppen för att få in synpunkter på EU-kommissionens förslag om redovisning av transporttjänsters utsläpp av växthusgaser. Sveriges kommuner och regioner (SKR) är remissinstans, vilket menas att det är möjligt att framföra åsikter även till dem. Remissen är öppen fram till 6 oktober.  

Regeringens bedömning:
Regeringen ställer sig positivt till förslaget och stödjer initiativet om att transportköpare och resenärer får tillgång till transparant information för att kunna göra välgrundade val. Regeringen understryker dock kostnadsfrågan och vill att förslagets innebörd bidrar till transportsektorns klimatomställning och konkurrenskraft på ett kostnadseffektivt sätt.

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92

Kontaktperson på Central Sweden
Emelie Johansson
Informationsansvarig

+32 497 54 06 53