Kompromiss nådd om förordningen om återställande av natur

Published On: 2023-12-06Last Updated: 2023-12-13

Minst 20 procent av EU:s land och hav ska vara under restaurering till 2030, ingen nettoförlust av urbana grönområden (mätt på medlemslandsnivå) samt särskilda mål för återvätning av torvmark är några av målsättningarna som Europaparlamentet och EU:s medlemsländer enats om. Detta efter många och långa förhandlingar.  

Innan sommaren såg det ut som att EU-kommissionens förslag om en ny förordning om naturrestaurering inte skulle gå igenom Europaparlamentet och därmed inte bli något av. Men så blev det inte – utan efter ett knappt ja i Europaparlamentet i juli har förhandlingar mellan Europaparlamentet och rådet pågått. Natten till den 10 november blev det klart att parterna nått en kompromiss. Så vad blev det till slut av den omstridda förordningen om återställande av natur?  

EU-kommissionen föreslog sommaren 2022 att minst 20 procent av EU:s land och hav ska vara under restaurering till 2030 och att alla ekosystem som är i behov av det, ska ha återställts till senast 2050. Överenskommelsen som nu nåtts fastställer istället att medlemsländerna ska utföra återhämtningsåtgärder för minst 20 procent av EU:s landområden och havsområden senast 2030, och för alla ekosystem som är i behov av restaurering senast 2050. EU-länderna måste också ta fram planer för hur de ska återställa minst 30 procent av de naturtyper som för närvarande är i dåligt skick till 2030, för att sedan öka till 60 procent till 2040 och 90 procent till 2050. Eftersom det nu är återgärder och inte effekterna av dessa som mäts, är omfattningen av den nu överenskomna lagstiftningen med andra ord mycket mindre än det som först föreslogs.  

Enligt överenskommelsen ska medlemsländerna vidta åtgärder för stärka den biologiska mångfalden i jordbruks- och skogsekosystem, vilket kommer följas upp genom ett antal indikatorer, bland annat ett index för gräsmarksfjärilar, lager av organiskt kol i mineraljordar på åkermark, vanliga jordbruks- och skogsfåglar samt liggande död ved. Gällande återvätning av torvmark ska medlemsstaterna återställa 30 procent till 2030 av de marker som dränerats för jordbruksanvändning, samt 40 procent till 2040 och 50 procent till 2050. Dock ges de medlemsländer som påverkas mest, lägre målsättningar än de andra medlemsländerna. Medlagstiftarna enades också om att skriva in i lagstiftningen att uppnåendet av återvätningsmålen inte innebär någon skyldighet för jordbrukare och privata markägare.  

En så kallad nödbroms kopplat till jordbruksekosystemen förhandlades också in. Denna innebär att undantag från bestämmelserna kan göras om arbetet med återställande av natur under exceptionella omständigheter skapar allvarliga EU-omfattande konsekvenser för tillgången på mark som krävs för att säkra tillräcklig jordbruksproduktion för EU:s livsmedelskonsumtion.

I EU-kommissionens förslag fanns tydliga målsättningar om att arealen av urbana grönområden skulle öka, mät i procent av den totala arealen i kommunen. Denna skrivning orsakade starka reaktioner och bland annat Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) menade att denna ökning skulle vara praktiskt omöjlig att genomföra. I den lagtext som rådet och Europaparlamentet nu enats om fastställer istället att medlemsländerna bör se till att det inte sker någon nettoförlust av urbana grönområden och trädtäckning i stadsområden mellan förordningens ikraftträdande (vilket borde ske i februari/mars 2024) och slutet av 2030, med ett undantag för de urbana ekosystem som redan till mer än 45 procent består av grönområden. Mätningen ska också ske på nationell nivå, det vill säga inte på enskilda kommuner.  

Reaktioner
Världsnaturfonden (WWF) har välkomnat att lagstiftningen och särskilt de tydliga målen gällande återställande av våtmarker, men beklagar antalet kryphål. Den svenska intresseorganisationen Skogsindustrierna menar tvärt emot, att den ökade flexibiliteten i kompromissen jämfört med EU-kommissionens förslag, är en stor förbättring. Vidare ser Skogsindustrierna att lagstiftningen fortfarande innebär en risk för stora samhällsekonomiska effekter på grund av begränsningar i markanvändningen, särskilt skogsbruket, i en svensk kontext. 

Vad händer nu?
Lagstiftningen ska nu antas formellt av både rådet och Europaparlamentet, vilket väntas ske under vintern 2023/våren 2024. Ett första steg i den formella antagningsprocessen skedde i miljöutskottet i Europaparlamentet den 29 november då kompromissen antogs. Därefter kommer medlemsländerna troligen behöva anpassa den nationella politiken, inklusive stödsystem, för att arbeta mot de nya målen. Vidare ska medlemsländerna även ta fram nationella restaureringsplaner.   

EU-kommissionen presenterade i juni 2022 om lagförslag om ett lagligt bindande mål om att minst 20 procent av EU:s land och hav ska vara under restaurering till 2030 samt att ytan grönområden i städer inte ska minskas. Lagen är en del i EU:s strategi för biologisk mångfald 2030 som presenterades under våren 2020, som i sin tur utgör en viktig del i genomförandet av den europeiska gröna given. Lagen är också en viktig del i EU:s arbete med biologisk mångfald kopplat till överenskommelsen som togs under COP15 i slutet av 2022. Förslaget visade sig dock vara väldigt kontroversiellt och har medfört tuffa förhandlingar i både Europaparlamentet och rådet (läs Central Swedens redogörelse för de tidigare turerna kring förslaget här).  

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt
transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92