Äntligen! Hela Botniska korridoren är numera en del av stomnätskorridoren ScanMed

Published On: 2021-07-13Last Updated: 2021-07-13

Den 6 juli antogs till slut Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) för programperioden 2021 – 2027, som förutom att peka ut de högst prioriterade transportstråken, stomnätskorridorerna, utgör finansieringsinstrumentet till den transeuropeiska transportnätet TEN-T. Hela Botniska korridoren ingår nu i stomnätskorridoren ScanMed, vilket betyder ett tydligare fokus på ett färdigställande till år 2030 och starkt ökade möjligheter till medfinansiering från EU-budgeten.

Den 6 juli antog Europaparlamentet det sista formella beslutet om EU:s fond för transportinfrastruktur, Connecting Europa Facility (CEF) för programperioden 2021 – 2027. Beslutet fastställer fondens budget till cirka 30 miljarder euro, varav ungefär 23 miljarder avsätts till transportprojekt. Att fonden nu är antagen betyder också att de föreslagna förändringarna av stomnätskorridorerna också är beslutade. Att ingå i en stomnätskorridor är mycket fördelaktigt då 75 procent av budgeten är öronmärkt till förstudier och utbyggnad av korridorerna, övriga 25 % går till de delar av den transeuropeiska transportnätet, TEN-T, som inte omfattas av en stomnätskorridor. TEN-T omfattar väg, järnväg och sjöfart och består av två lager, det övergripande nätet (ska vara klart till 2050) och stomnätet (målår 2030). Stomnätskorridorerna, som består av de högst prioriterade sträckorna i stomnätet, ska även de vara färdigställda till 2030.

Central Sweden har tillsammans med framförallt det storregionala samarbetet Botniska korridoren och regionkontoret North Sweden (Region Jämtland Härjedalen, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten) men även de finska kontoren East and North Finland, West Finland, Tampere Region, Helsinki-Uusimaa Region samt det norska kontoret North Norway, nästan under ett decennium arbetat för de förlängningar som nu tillslut antagits av stomnätskorridorerna Skandinavien – Medelhavet (ScanMed) och Nordsjön – Östersjön. ScanMed, som tidigare stannade i Hallsberg och Stockholm, fortsätter nu med Godsstråket genom Bergslagen och från Stockholm, E4:an samt hela Botniska Korridoren genom norra Sverige via Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan och vidare mot till Narvik, Norge och Oulu, Finland. Korridoren Nordsjön – Östersjön förlängs i sin tur från Helsingfors upp genom Finland över gränsen till Sverige och avslutas i Luleå. Förändringen av alla stomnätskorridorer illustreras i färg nedan.

Bild: North Sweden Europan Office, ursprungsbild: Europeiska kommissionen

Dagens besked om förlängningen är mycket glädjande för alla oss inblandade och ett bevis på att vi tillsammans kan få både nationell och europeisk nivå att lyssna och agera i allas vårt gemensamma intresse.

Bakgrundsinformation om EU:s transportpolitik
EU:s transportpolitik har tre huvudsakliga styrdokument: strategin för hållbar om smart mobilitet, en förordning om det transeuropeiska transportnätet TEN-T (under revidering, nytt förslag ska presenteras av kommissioneni november 2021) och ett finansieringsverktyg, sektorsprogrammet Connecting Europe Facility CEF.

Läs mer om beslutet om att inkludera Botniska korridoren i stomnätskorridoren ScanMed här:

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92