Kommande initiativ inom mobilitetsdata med påverkan på bland annat tågbiljettsförsäljning

Published On: 2023-10-12Last Updated: 2023-10-26

Att samla in och dela mobilitetsdata ska bli lättare för att göra transporter inom EU hållbarare och ett kommande lagförslag ska göra det enklare att boka tågbiljetter över landsgränserna. Det är huvuddragen i två kommande initiativ inom transportområdet. 

Den 29 november väntas EU-kommissionen presentera ett meddelande om ett gemensamt europeiskt mobilitetsdata område (European mobility data space, EMDS). Syftet är att bättre använda data för att främja sömlösa byten mellan transportslag (cykel/tåg, bil/buss, sjöfart/väg etc) och innovativa lösningar, vilket i sin tur förhoppningsvis leder till hållbarare transporter. Med inrättandet av det gemensamma dataområde vill EU-kommissionen brygga det glapp som finns i mobilitetsdata mellan olika mobilitetslösningar, samt mellan nationell, regional och lokal nivå. 

Syftet med det europeiska mobilitetsdataområde är att det ska blir det lättare att få tag på, samla och dela data. Dataområdet väntas också kompletteras med initiativ för interoperabilitet och säkerhet samt för tillgång till och utbud av data och tjänster. I sitt meddelande ska kommissionen beskriva dataområdets huvuddrag, mål, styrning och tidsplan och de stödåtgärder som kommer behövas. 

Ett lagförslag som tydligt hör samman med EMDS är den planerade förordningen om multimodala digitala mobilitetslösningar, som har den snarlika förkortningen MDMS (Multimodal Digital Mobility Services). Förslaget planerades att presenteras redan under 2022 men har sedan dess nu blivit uppskjutet ett flertal gånger. Det är till och möjligt att lagförslaget inte alls läggs fram i sin nuvarande form, men det återstår att se. Nedan redogörs för det som framkommit om lagförslaget hittills. 

Lagförslaget om MDMS ska underlätta för så kallat multimodalt resande genom upprättandet av gemensamma bokningssystem. Sådana bokningssystem, även kallade mobilitetstjänster (Mobility as a Service, MaaS) kombinerar olika typer av mobilitetslösningar för att ta sig från plats A till B. Initiativet syftar till att främja utbyggnaden och användningen av mer komplicerade system där man inte bara kan se resor via en tjänst, utan också boka resor, inklusive paketresor (såsom månadskort) i samma tjänst, som även har samhälleliga mål och strategier i åtanke (till exempel utsläppskalkyler och trafikberäkningar i realtid) för att kunna optimera resor. 

Ett av de mest omskrivna målen med MDMS är att göra det lättare att köpa tågbiljetter över nationsgränserna. Idag finns exempelvis inte riktigt motsvarigheter till Google flights eller Skyscanner (som sammanställer olika flyg- och resebolags olika biljetterbjudanden) för tågtrafik. Miljöorganisationen Transport & Environment menar att ett av de hinder som konsumenter möter när vid gränsöverskridande tågresor är just bristen på biljettinformation som järnvägsoperatörer delar med sig av till bokningsplattformar, vilket tvingar konsumenter att göra separata bokningar av flera biljetter. Transport & Environment har således varit starka supportrar till förslaget och understryker i ett brev till kommissionen från juli vikten av att EU-kommissionen, efter påtryckningar från de stora nationella tågbolagen, inte sänker ambitionerna med lagförslaget. Farhågor som också verkar delas av de europeiska resebolagen och ALLRAIL, organisationen för fristående järnvägsbolag.

Enligt den förhandsinformation som Central Sweden fått från EU-kommissionen kommer endast de regionala tågbolagen omfattas av MDMS i det här läget. Det vill säga kollektivtrafik i form av bussar och spårvagnar kommer inte omfattas. Vidare är avsikten endast att det ska bli tvingande för de stora operatörerna och (existerande och framtida) bokningssystem och plattformar att sälja tågbiljetter för de regionala linjerna. Något som exempelvis SJ redan gör i Sverige. Troligen ser det dock annorlunda ut i andra EU-länder. 

Den 29 november kommer meddelandet om det gemensamma euroepiska mobilitetsområdet. När MDMS kommer är fortfarande oklart. Vad Central Sweden hör är att förslaget i stort sett är klart men att det är den politiska processen inför presentationen av lagförslaget som tar tid. Det är med andra ord svårt att sia om tidsplanen och det kan till och med vara så att lagförsalget överhuvudtaget inte kommer att presenteras i sin nuvarande form. I och med att lagförslaget har visat sig kontroversiellt är det därtill också troligt att förhandlingarna kommer ta tid, både internt i Rådet (medlemsstaterna) och i Europaparlamentet. Vi kan således troligen inte vänta oss något antagande av lagstiftningen innan EU-valet den 9 juni. Och vilken EU-politik som kommer föras efter valet, det får valresultatet utvisa. 

Mobility as a Service (MaaS) kombinerar olika typer av mobilitetslösningar för att ta sig från plats A till B. Det kan till exempel röra sig om att planera en rutt där passageraren använder sig av tåg, buss och gång för att ta sig till sin destination. Idag finns det flera olika typer av mobilitetstjänster av denna multimodala (kombination av olika transportslag) karaktär, såsom Google Maps eller kollektivtrafikappar. Det är viktigt att notera att det finns olika mognadsgrader i MaaS. Tjänster såsom reseplanerarna nämnda kan göra just det: planera resor.  

EU:s datastrategi fokuserar på hur datadriven innovation ska förbättra beslutsfattande och EU-medborgarnas liv. Kopplingar görs även till den gröna given och potentialen i användandet av data. Målet är att data ska delas inom EU och mellan sektorer, att regler och värderingar respekteras, samt att reglerna och tillgången till data är rättvisa, praktiska och tydliga. Strategin baseras på fyra pelare: 

  • Ett mellansektoralt regelverk för datatillgång och dataanvändande. 
  • Investeringar i data och förstärkning av Europas förmåga och infrastruktur för att hålla, behandla och använda data, driftskompabilitet. 
  • Stärka individer, investera i förmågor och i små och medelstora företag. 
  • Gemensamma europeiska dataområden i strategiska sektorer och domäner av samhällsintresse, exempelvis mobilitet eller hälsa. 

Tack till Region Östergötlands EU-kontor som bidragit till denna artikel.

 

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt
transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92