En investeringsplan för att påskynda omställningen av sjö- och luftfart

Published On: 2025-12-10Last Updated: 2025-12-10

Att öka produktionen av fossilfria bränslen för flyg- och sjöfartssektorerna samt skapa förutsättningar för en fungerande marknad för dessa bränslen är några av de centrala ambitionerna i EU:s nya investeringsplan för hållbara transporter. Samtidigt finns fortfarande oklarheter kring hur åtgärderna ska finansieras.


Bildkälla: EU-kommissionen

Den 5 november 2025 presenterade EU-kommissionen EU:s nya investeringsplan för hållbara transporter (STIP), med särskilt fokus på luftfart och sjöfart. Dessa två sektorer anses, enligt EU-kommissionen, är svåra att elektrifiera och står för en betydande del av EU:s utsläpp.  Planen är en strategisk satsning som syftar till att påskynda omställningen genom att ska skapa förutsättningar för produktion och användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen.

Investeringsplanen bygger vidare på lagstiftningarna ReFuelEU Aviation och FuelEU Maritime, som syftar till att genom bindande krav öka användningen av hållbara bränslen inom transportsektorn. För att uppfylla målen bedömer EU-kommissionen det kommer att behövas mer än 20 miljoner ton förnybara och lågkoldioxidbränslen. Investeringsplanen ska bidra till att säkerställa produktion av dessa till år 2035. Den ska även bidra till att uppnå målet om klimatneutralitet senast år 2050.

Vad omfattar planen?

Investeringsplanen innehåller åtgärder inom tre huvudområden:

  • Strategiskt ramverk – identifiera de viktigaste investeringsbehoven och bristerna för att skapa en tydlig riktning för transportsektorn.
  • Finansiering – genomföra insatser på kort och medellång sikt som minskar risker, frigör kapital och påskyndar utvecklingen av marknaden för förnybara och koldioxidsnåla bränslen i Europa. Finansieringsmöjligheter kommer finnas bland annat via InvestEU, Horisont Europa och Innovationsfonden.
  • Extern dimension – underlätta global produktion och användning av hållbara bränslen, samtidigt som EU säkerställer tillgången och en rättvis konkurrens för europeiska företag.

EU-kommissionen har även lanserat ett nytt samarbetsprojekt, ”Early Movers Alliance”. Syftet är att samla intresserade länder som vill gå före i omställningen och påskynda produktionen och användningen av syntetiska hållbara flygbränslen (eSAF). Alliansen ska mobilisera minst 500 miljoner euro för storskaliga projekt. Inom ramen för samarbetet ska också dubbelinriktade auktioner införas från år 2026, vilket ska ge producenter ett garanterat pris och prisstabilitet. Auktionerna ska bidra att etablera en fungerande marknad för fossilfria flyg- och sjöfartsbränslen.

En plan men utan garanterad finansiering? 

EU-kommissionens investeringsplan har överlag fått positivt mottagande, även om många undrar hur finansieringen ska lösas.

Den svenska arbetsgivar- och branschorganisation för företag inom transport-, logistik- och fordonssektorn, Transportföretagen, välkomnar planen då den kan bidra till flygets omställning.  Organisationen anser dock det saknas tillräckligt konkreta åtgärder för att säkra investeringar och produktion av hållbart flygbränsle.

Energiföretagen har uttryckt sitt stöd för delar av investeringsplanen, särskilt det som rör Early Movers Alliance. Tillsammans med andra svenska aktörer har de, via gemensamt brev till regeringen, uppmanat Sverige att gå med i EU:s nya allians. I brevet uppmanar aktörerna också att intäkter från EU:s utsläppshandelsrättssystem (ETS) ska gå till att stödja lyftfart och sjöfartssektorernas omställning.

IndustriAll Europe, som representerar delar av den europeiska industrin, välkomnar ambitionen i planen. De är dock oroade över att transportsektorn får för stort fokus, medan för lite uppmärksamhet ägnas åt att stärka den europeiska industribas som ska producera bränslena.

Vad händer nu?

EU-kommissionen startade Early Movers Alliance den 4 december 2025. Under år 2026 ska EU-kommissionen hjälpa de länder som gått med i alliansen med att lansera en första gemensam dubbel auktionspilot för eSAF.

För mer information

EU-kommissionen – mer information om investeringsplanen (på engelska), 2025-11-05
EU-kommissionen – faktablad om investeringsplanen för hållbara transporter (på engelska), 2025-11-05
Central Sweden – om transportkommissionären Apostolos Tzitzikostas 2024-12-18

Kontaktperson på Central Sweden
Philip Eriksson
EU-strateg inom Energi och klimat samt Transport och infrastruktur

+32 497 54 06 53