Omnibus IV: Digitalt lyft eller rättslig osäkerhet?
Med förenklande regler inom dataskyddsförordningen, skapandet av en ny företagskategori, samt digitalisering av produktlagstiftning ska EU-kommissionens Omnibus IV stärka tillväxt och innovation på EU:s inre marknad. Nu väntar vidare förhandlingar om nästa steg.

EU- kommissionär Stephane Sejourné med ansvar för industri, små- och medelstora företag (SMF) och den inre marknaden. Bildkälla: EU-kommissionen.
Den 21 maj 2025 presenterade EU-kommissionären Stephane Sejourné, med ansvar för industri, små- och medelstora företag (SMF), det fjärde förenklingspaketet, Omnibus IV, kopplat till digitalisering och gemensamma specifikationer. Omnibuspaketet presenterades i samband med publiceringen av en ny strategi för den inre marknaden.
Omnibuspaketet innehåller förenklingsförslag på att skapa en ny företagskategori, förenkla dataskyddsförordningen (GDPR) och digitalisera produktlagstiftningen. Enligt EU-kommissionen syftar förslaget till att förenkla EU:s regelverk och minska byråkratin för företag inom den inre marknaden, utan att sänka de höga standarderna för konsument- och miljöskydd.
Strategin är en del av genomförandet av EU:s nya vägledande strategi, konkurrenskraftskompassen som syftar till att stärka Europas ekonomiska konkurrenskraft.
Detta innebär förslaget:
Sverige välkomnar förenklingsförslaget
Den svenska regeringen ser sammantaget preliminärt positivt på EU:s förslag att minska företagens regelbörda, främja digitalisering och förenkla lagstiftningen.
Regeringen anser att detta bidrar till att förbättra förutsättningarna för starkare tillväxt och ökad innovationsförmåga.
När det gäller standardisering är regeringen dock bara öppna för att ge EU-kommissionen befogenhet att ta fram gemensamma specifikationer i undantagsfall. Detta är för att de anser att standarder ska styras av marknaden och följa internationella normer.
Svensk handel, en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag anser att Omnibus IV är ett steg i rätt riktning. Man ser positivt på att EU-kommissionen vill stärka konsumentskyddet tillsammans med att göra reglerna mer enhetliga inom hela EU. Svensk Handel vill se en inre marknad som verkar med tydliga regler där samma villkor ska gälla för alla företag i hela EU. Man understryker dock att det är viktigt att reglerna inte blir för krångliga eller leder till onödig administration för företagen.
Vidare menar Svensk handel att om regelverket ska bli effektivt måste de vara rimliga, passa ihop med andra lagar och rikta sig till de aktörer som medvetet bryter mot lagar. På så sätt kan EU skydda konsumenter utan att göra det svårare för seriösa företag att växa och utvecklas.
Vad händer nu?
Då omnibus-paketet endast är ett förslag från EU-kommissionen gäller fortfarande dagens lagstiftning tills något annat har beslutats.
Nästa steg är att EU-parlamentet ska ta ställning till Omnibuspaket IV. Medlemsländernas företrädare har godkänt rådets ståndpunkter om flera kommissionsförslag som ingår i Omnibus IV-lagstiftningspaketet. Därefter väntas förhandlingar mellan institutionerna, det vill säga EU-länderna i rådet och de folkvalda ledamöterna i Europaparlamentet. Vid dessa förhandlingar deltar även EU-kommissionen, vilket gör att de kallas "triloger". Kan parterna enas om en kompromiss ska den sedan godkännas i både Europaparlamentet och i Rådet.
Mer information
EU-kommissionen: Pressmeddelande om Omnibus-förslaget
EU-kommissionen: Frågor och svar Omnibus IV
EU-kommissionen: Förenkling av den inre marknaden
Regeringskansliet: Faktapromemoria Omnibus IV
Central Sweden: Tidigare omnibus I och II
Central Sweden: EU-kommissionär Sejourné med ansvar för den inre markanden
Faktablad kommissionen: Small Mid-caps
Svenskt näringsliv: Omnibus-paketen



