STEP kan få effekt på implementeringen av ERUF och ESF+

Published On: 2024-02-14Last Updated: 2024-02-22

En EU-plattform för strategisk teknik (STEP) kan innebära att de regionala programmen och det nationella programmet för ERUF kan innehålla specifika STEP-mål samt att förfinansiering erbjuds och att medfinansieringsgraden förändras gällande specifika STEP-projekt. Det är uppskattningar av de potentiella effekter som STEP kan få på implementeringen av programmen och nu inväntar vi på Central Sweden offentliggörandet av den slutgiltiga förordningstexten och därefter den bedömning och plan för eventuell implementering av STEP i Sverige som Tillväxtverket planerar att genomföra.

Som Central Sweden tidigare rapporterat om har EU:s stats- och regeringschefer nått en överenskommelse om en budgetförstärkning där bland annat en EU-plattform för strategisk teknik (STEP) ingår. Exakt vilka effekter STEP kan få på regionernas arbete är inte fastställt utan nu väntar först ett godkännande i Europaparlamentet den 26 – 29 februari vilket kommer medföra att den slutgiltiga förordningstexten presenteras. Därpå följer en process inom relevanta förvaltande mydigheter, utifrån uppgifter blir detta Tillväxtverket, som har fått ansvaret att se över hur STEP kan komma att implementeras i Sverige.

I denna artikel listar vi i korthet det som vi hittills vet om STEP och dess potentiella effekter baserat på förslaget till förordning. Eventuella ändringar via den nyligen uppnådda överenskommelsen är inte inkluderade. 

Det övergripande syftet med plattformen är att stärka EU:s suveränitet och långsiktiga konkurrenskraft inom kritisk teknik. Detta ska ske genom att öka investeringarna inom EU i digital teknik och teknikdjup, cleantech och bioteknik, bland annat genom att göra det möjligt att använda medel från exempelvis Europeiska regionala utvecklingsfonden. Genom plattformen ska även stora företag och industri kunna ges stöd. Vidare avsätts 1,5 miljarder euro till Europeiska försvarsfonden genom plattformen. Andra medel till fonden ska komma från befintliga program och fonder.

Tre fokusområden för utveckling produktion av kritiska tekniker
I EU-kommissionens förslag om STEP pekas tre huvudområden ut som extra viktiga för ökad utveckling och produktion av kritiska tekniker:

  • Teknikintensiva och digitala tekniker, exempelvis mikroelektronik, högpresterande datorsystem, molnteknik, AI, robotik etc.
  • Ren teknik, exempelvis förnybar energi, elektricitet- och värmelagring, el-nät, förnybara drivmedel av icke-biologiskt ursprung etc.
  • Bioteknologi, exempelvis biomolekyler och dess användningsområden, läkemedel, medicinsk bioteknik etc.

Fullständig beskrivning av områdena finns i förordningsförslaget. 

Projekt som lever upp till särskilda krav och bidrar till målen med STEP föreslås tilldelas en så kallad suveränitetsstämpel. Projekt som tilldelas stämpeln ska få tillgång till snabbare handläggning och ska kunna tilldelas stöd från program och fonder utan ytterligare ansökningsprocesser. Projekt som tilldelas suveränitetsstämpeln kommer kommuniceras via en suveränitetsportal som EU-kommissionen föreslagit att inrätta. På portalen ska även information om möjligheterna till finansiering inom de STEP-relaterade programmen och fonderna samlas och tanken är att främja flera investeringar och projekt samtidigt som visibiliteten över STEP-insatser ska öka.

Hur kan implementeringen av ERUF och ESF+ påverkas av STEP?

Finansieringen till STEP kommer från befintliga program och fonder, däribland de sammanhållningspolitiska fonderna och främst ERUF och ESF+. Det är dock upp till ansvariga myndigheter i medlemsländerna, att avgöra hur man vill förhålla sig till att använda och implementera STEP-relaterade åtgärder utifrån de förändringar av befintlig lagstiftning som STEP innebär.

ERUF:

STEP innebär bland annat föreslagna ändringar i de gemensamma bestämmelserna för Europeiska Regionalfonden och sammanhållningsfonden (EU) 2021/1058) som innebär:

  • Att ett STEP-mål kan adderas inom ramen för politiskt mål 1 och politiskt mål 2 mot vilka medlemsstater och andra berörda myndigheter kan välja att rikta medlen mot.
  • Tillägget gör det möjligt att ansöka om förfinansiering (pre-financing) på upp till 30 procent till det STEP-mål som nämns ovan, mellan 1 januari 2024 till 31 december 2024.
  • Upp till 100 procent medfinansiering (ERUF-medel) till projekt som bidrar till målen inom ramen för STEP.
  • Möjligheter  att investera och genomföra insatser som stöttar större företag och industri, utöver små och medelstora företag, förutsatt att investeringarna bidrar till STEP-målet och genomförs i mindre utvecklade regioner, övergångsregioner eller mer utvecklade regioner som har ett BNP/capita under EU:s genomsnitt. I Sverige är Norra Mellansverige (NMS) den enda region som har status som övergångsregion och som förslaget till STEP är formulerat innebär det att enbart är STEP-åtgärder inom NMS som kan inkludera stora företag eller industri. Övriga svenska regioner kan inte inkludera större företag eller industri utifrån förordningsförslaget.

ESF+:

Även för ESF+ föreslås en så kallad förfinansiering till projekt på 30 % under en viss tidsperiod, i förslaget kan detta möjliggöras mellan 1 januari 2024 och 31 december 2024. Det föreslås även, som kan utläsas från de utvalda artiklarna nedan, att direkt stöd från ESF+ på 100 %, kan tilldelas projekt som fått en suveränitetsstämpel.

Särskillt intressanta artiklar i förslaget om STEP som kan påverka implementeringen av ERUF och ESF+: 

För att utvidga möjligheterna till stöd för investeringar för förstärkning av den industriella utvecklingen och av värdekedjorna inom strategiska sektorer, bör omfattningen på stödet från Eruf utvidgas genom nya specifika mål inom Eruf utan att detta påverkar reglerna för stödberättigande av utgifter och klimatutgifter enligt förordning (EU) 2021/106055 och förordning (EU) 2021/105856. Inom strategiska sektorer bör det även gå att stödja produktiva investeringar i företag andra än de små och medelstora, något som kan bidra stort till tillväxten i mindre utvecklade regioner och övergångsregioner samt i mer utvecklade regioner i medlemsstater med en BNP per capita under EU-genomsnittet. Förvaltande myndigheter uppmuntras att främja samarbetet mellan stora företag och lokala små och medelstora företag, leveranskedjor och ekosystem för innovation och teknik. Det skulle öka Europas allmänna förmåga att förstärka sin position inom de sektorerna genom att alla medlemsstaterna gavs tillgång till sådana investeringar, och därmed motverka risken för ökande skillnader.

ESF+, som är den huvudsakliga EU-fonden för investering i människor, bidrar stort till främjandet av kompetensutveckling. För att underlätta användningen av ESF+ för målen i STEP bör det gå att använda den för att täcka investeringar som syftar till att få fram kompetent och motståndskraftig arbetskraft som är redo för framtidens arbetsmarknad. 

För att hjälpa till att påskynda investeringarna och omedelbart öka likviditeten för investeringar till stöd för STEP-målen inom Eruf, ESF+ och FRO, bör ett ytterligare belopp i form av särskild förfinansiering tillhandahållas som en engångsutbetalning som gäller prioriteringarna för investeringar som stöder STEP-målen. Denna ytterligare förfinansiering bör gälla allt bidrag till FRO med tanke på att dess genomförande måste påskyndas och med hänsyn till FRO:s viktiga stöd till medlemsstaterna i deras strävan att uppfylla STEP-målen. Reglerna som gäller för beloppen i den särskilda förfinansieringen bör vara förenliga med de för förfinansiering som fastställs i förordning (EU) 2021/1060. För att ytterligare uppmuntra till utnyttjande av sådana investeringar och säkerställa att de genomförs snabbare, bör det dessutom finnas möjlighet att öka EU-finansieringsgraden till 100 % för STEP-prioriteringarna. Vid genomförandet av de nya STEP-målen uppmuntras förvaltande myndigheter att tillämpa vissa sociala kriterier eller främja positiva sociala resultat, såsom att skapa lärlingsutbildningar och arbetstillfällen för unga missgynnade personer, särskilt unga som inte har sysselsättning eller går någon utbildning, genom att använda de sociala tilldelningskriterierna i direktiven om offentlig upphandling när ett projekt genomförs av ett organ som omfattas av reglerna för sådana och betala gällande löner enligt kollektivavtal. 

Förordningen om gemensamma bestämmelser60 bör ändras så att projekt som fått suveränitetsstämpel ska få bättre tillgång till EU-finansiering, särskilt genom att underlätta kumulativ eller kombinerad finansiering från flera unionsinstrument. I detta syfte bör förvaltande myndigheter kunna bevilja stöd direkt från Eruf eller ESF+ för verksamheter som fått suveränitetsstämpel.

***

När kan STEP implementeras?

En halvtidsöversyn av ERUF kommer genomföras under 2024 där eventuella programändringar kommer ses över. Exempelvis införandet eller ändrandet av de politiska målen, vilket STEP-förordningen öppnar ytterligare möjligheter för. När denna översyn är beslutad i slutet av 2024 kan eventuella ändringar komma att träda i kraft under 2025. Det är Central Swedens uppskattning av processen som eventuellt kan ta kortare eller längre tid.

Mer information
Europaparlamentets pressmeddelande om den preliminära överenskommelsen om budgetförstärkningen
Texten i sin helhet som Europeiska rådet antog 1 februari
Europeiska rådets pressmeddelande om överenskommelsen om budgetförstärkningen
Rådets pressmeddelande om STEP
EU-kommissionens pressmeddelande om STEP
Hemsidan för den Europeiska plattformen för strategisk teknik
Förslaget om STEP-förordning
EU-kommissionens Q&A om STEP
EU-kommissionens suveränitetsportal
EU-kommissionens hemsida för suveränitetsstämpeln
Science Business artikel om STEP
Uttalande av Ursula om industriplanen för den gröna given

Kontaktperson på Central Sweden
Rasmus Bergander
EU-strateg inom sammanhållningspolitiken samt
innovation med fokus på smart specialisering

+32 496 30 69 42