Klimatmål till år 2040 – Ny politisk klimatstrid har börjat
En nettominskning av utsläppen med 90 procent till år 2040 jämfört med 1990 års nivåer, det är EU-kommissionens förslag på nytt klimatmål. För vissa är målet för ambitiöst medan för andra är det för urvattnat. Nu väntar tuffa förhandlingar både mellan medlemsländerna och i Europaparlamentet.

Bildkälla: EU-kommissionen
Wopke Hoekstra, EU-kommissionär med ansvar för en ”ren, rättvis och konkurrenskraftig omställning”, presenterade den 2 juli 2025 slutligen förslaget till EU:s klimatmål för 2040. Förslaget bygger bland annat på EU:s klimatmål för år 2030 och statusen att uppnå det och stakar ut en mer pragmatisk och flexibel väg för att nå 2040-målen. Förslaget är också kopplat till konkurrenskraftskompassen, given för en ren industri och handlingsplanen för överkomliga energipriser som presenterats under våren 2025. Enligt EU-kommissionen är genomförandet av given för ren industri en förutsättning för att nå klimatmålen för år 2040.
Tre centrala ”flexibiliteter”
För att öka möjligheterna att nå klimatmålet föreslår EU-kommissionen tre så kallade ”flexibiliteter”. Syftet är att skapa ett mer pragmatiskt handlingsutrymme för hur målet kan uppnås. De tre flexibiliteterna som föreslås ingå i förslaget är:
- klimatkrediter: Från och med år 2036 ska det vara möjligt att uppfylla upp till tre procent av EU:s utsläppsminskningar genom att finansiera och därmed tillgodoräkna sig utsläppsminskningar som sker i länder utanför EU. Ett liknande upplägg finns redan i det svenska klimatmålet om nettonollutsläpp till år 2045, där klimatinsatser utanför Sverige får stå för en del av utsläppsminskningarna.
- Koldioxidinfångning: Industriell infångning och permanent lagring av koldioxid (så kallad CCS) ska kunna integreras i EU:s system för handel med utsläppsrätter (ETS). Ett företag som lagrar koldioxid skulle därmed kunna skapa och sälja utsläppsrätter.
- Flexibilitet mellan sektorer: Medlemsländer ska kunna kompensera för långsammare utsläppsminskningar i en sektor (till exempel jordbruk eller transport) med snabbare minskningar i en annan.
Förslagets innehåll baseras enligt kommissionen på råd från EU:s vetenskapliga klimatråd. Rådet rekommenderade dock en minskning på 90–95 procent som skulle uppnås helt genom inhemska åtgärder och avrådde från användningen av internationella krediter.
Vad händer nu?
Kommissionens förslag är startskottet för en beslutsprocess som väntas blir en hård politisk strid. Europaparlamentet och ministerrådet (medlemsländerna) håller nu på att ta ställning till klimatmålsförslaget för år 2040. När båda har tagit ställning är nästa steg förhandlingar mellan de tre institutionerna (triloger) där det slutliga innehållet förhandlas fram.
Parallellt med att ett nytt klimatmål för år 2040 tas fram, måste EU:s medlemsländer också enas om ett nytt gemensamt klimatåtagande fram till år 2035 inom ramen av Parisavtalet. Detta åtagande ska lämnas in senast 30 september 2025 och ska därefter läggas fram till FN inför det globala klimattoppmötet COP30 i Brasilien i november.
För mer information
EU-kommissionen – om klimatmål om 2040, 2025-07-02
EU-kommissionen – faktablad om klimatmålen för 2040 (på engelska), 2025–06
Regeringskansliet – faktapromemoria om förslaget på 2040-klimatmål, 2025-08-28
Aktuell Hållbarhet – svenska regeringens syn på EU:s klimatmål 2040, 2025-09-02
Fördjupning
I ett avsnitt av den internationella podden Europod & Sphera • News diskuteras EU:s klimatmålsförslag för år 2040 och de politiska strider som väntas följa.