Drönarstrategi 2.0: för ett smart och hållbart ekosystem för obemannade luftfartyg i Europa  

Published On: 2022-12-20Last Updated: 2023-01-24

Snabb leverans av livsviktig medicin, bevakning av kritisk infrastruktur och luftmobilitetstjänster så som taxiflyg är bara några av de drönartjänster som EU-kommissionen ser som en självklar del av morgondagens Europa.  

Den 29 november presenterade EU-kommissionen den europeiska drönarstrategin 2.0. Strategin bygger på en vision om hur EU-medborgarna väntas använda sig av drönare år 2030 och ger förslag på drönarmarknadens fortsatta utveckling. Drönarstrategin är en del av kommissionens strategi för hållbar och smart mobilitet  där det angavs att en uppdaterad europeisk drönarstrategi skulle utarbetas före utgången av 2022. Även i handlingsplanen för synergieffekter mellan civil industri, försvarsindustri och rymdindustri, som antogs i februari 2020, nämns drönare men med betoning av vikten synergieffekter mellan den civila industrin och försvarsdrönarindustrin, inbegripet drönarbekämpande teknik.

Drönartjänster som en del av den europeiska vardagen till 2030
Den nylanserande strategin förutser att drönare kommer att vara en vanlig syn i städer i slutet av decenniet. Detta genom att drönartjänster så som larmtjänster, kart- och bildtjänster, inspektion och övervakning inom tillämpliga rättsliga ramar och med civila drönare, samt brådskande leveranser av små försändelser, t.ex. biologiska prover eller läkemedel. Samt nyare användningsområden så som innovativa luftmobilitetstjänster där av taxiflyg som tillhandahåller reguljära tjänster för passagerartransport (obemannade och bemannande) kommer bli allt viktigare och förekommande i våra liv. För att detta ska bli verklighet anser EU-kommissionen att förbättring av luftrumskapaciteten (utveckling av U-space och integrering med flygledningstjänsten) är en viktig del i att nå deras vision för 2030. Detta innebär att kommissionen kommer att fokusera på integreringen av drönare i luftrummet och flaggar därför för att en översyn av de befintliga flygsäkerhetsbestämmelserna för att ta hänsyn till dessa skillnader, samt att helt nya regler som är särskilt utformade för potentiella nya aktörer kommer behöva utarbetas.

Till 2030 vill kommissionen att det nuvarande regelverket för U-space har införts helt och hållet inom EU. Då ytterligare avancerade U-spacetjänster kommer att stödja storskalig, högautomatiserad och digitalt uppkopplad, säker och miljövänlig obemannad luftfartygsverksamhet till ett överkomligt pris i flera medlemsstater. Integration mellan bemannad och obemannad trafik i samma luftrum kommer att inledas, inom och utanför U-spaceluftrummet. U-space där U står för unmanned=obemannad, är ett europeiskt system som man håller på att utveckla för hanteringen av drönartrafiken. Enligt EU-kommissionen kommer detta att vara i drift från och med januari 2023 och kommer leda till ökad kapacitet för luftrumsplanering och säkerställa säkert och effektivt tillträde till luftrummet för ett stort antal drönare. SERA, (Standardised European Rules of the Air) det regelverk för luftfartyg som finns idag, anses inte vara fullt lämplig eller applicerbart på drönare då de är obemannade.

Viktigaste marknadssegmenten på EU:s marknad för drönartjänster
Drönare kommer att användas för att tillhandahålla ett stort antal tjänster till olika civila och försvarsrelaterade slutanvändare som anses vara de största och viktigaste marknadssegmenten.  På den civila sidan finns de nya innovativa luftfartstjänsterna som omfattar följande två segment: luftfartygsverksamhet och innovativ luftmobilitet, som omfattar internationell, regional och urban luftmobilitet. Vid försvarssidan finns det militära drönarekosystem med möjlighet att skapa tekniska synergieffekter mellan den civila sektorn och säkerhets- och försvarssektorn. 

Bakgrund
Kommissionen har sedan 2007 stött forskning och innovation för att utveckla ny drönarteknik och sedan 2014 lagt grunden till en övergripande EU-politik för drönare. För att säkerställa säker drönaranvändning i luftrummet har kommissionen antagit ett antal förordningar i syfte att tillhandahålla ett flygledningssystem för drönare. Sedan 2018 omfattas alla drönare, oavsett vikt, av harmoniserade säkerhetsbestämmelser som reglerar drönaranvändningen. Kommissionen anser att när det finns en lämplig lagstiftningsram skulle marknaden för drönartjänster i Europa 2030 kunna uppgå till ett värde av 14,5 miljarder euro, med en sammanlagd årlig tillväxttakt på 12,3 %. Detta skulle skapa 145 000 arbetstillfällen i EU.

För mer information
Läs mer här för kommissionens pressmeddelande om drönarstrategin 2.0
Läs mer här för fullständiga strategin
Läs mer här för Regeringskansliets Fakta-PM till Sveriges riksdag om EU:s drönarstrategi 2.0 (2023-01-20)

Kontaktperson på Central Sweden
Cecilia Aketch Akanga
Informationsansvarig

+32 497 54 06 53

Kontaktperson på Central Sweden
Ebba Bjerkander
EU-strateg inom energi, klimat och ett hållbart samhälle samt transport och infrastruktur

+32 495 79 13 92